Fraenck

Fraenck

Duurzame mode met een sociaal verhaal


PASCAL MULDER

Door samenwerkingsverbanden aan te gaan met grote partijen zoals de Rabobank Foundation en Stichting DOEN wist de Arnhemse sociale onderneming echter in rap tempo een professionaliseringsslag te maken. Dit betekende een groei in aanbod, personeel en zichtbaarheid. Zo zet het bedrijf in op eigentijdse marketing en is het goed zichtbaar op social media. In 2018 werden de namen van de labels van Ratna en Pascal – Ratna Ho en Studio Mulder – samen omgetoverd tot Fraenck. Niet alleen bekt dat lekker, het is ook een knipoog naar het Engelse woord voor eerlijk en oprecht: ‘frank’. Dat probeert het modemerk, in alle facetten van de onderneming, zoveel mogelijk te zijn.

Fraenck bevindt zich in een spanningsveld tussen duurzaamheid, sociaal ondernemerschap en commercie. De onderneming is constant in ontwikkeling en het samenbrengen van deze componenten vormt een belangrijke uitdaging. Pascal: “We denken dat we inmiddels een goede balans hebben gevonden tussen het sociale, duurzame en commerciële. De manier waarop we dit in ons bedrijf hebben ingericht en geborgd en de weg hiernaartoe was én is voor ons zeer belangrijk.” Fraenck durft daarin te experimenteren: de grote kracht van dit inclusieve modelabel schuilt in innovatie. Juist door haar ondernemende karakter slaagt het Arnhemse modelabel er al jaren in om met haar businessmodel verandering te brengen. Voor mens, mode en planeet.