Fraenck
Duurzame mode met een sociaal verhaal
In het begin van het vorige decennium stonden een modeontwerper en productontwerper aan de wieg van Fraenck. Al snel groeide deze Arnhemse sociale onderneming uit tot een modelabel met een indrukwekkende verzameling mode-accessoires. Drie kernwaarden staan voor oprichters Ratna Ho en Pascal Mulder voorop: duurzaamheid, commercie en sociaal ondernemerschap.
Van hippe tassen, mondkapjes tot rugtassen, inmiddels zijn de herkenbare accessoires van Fraenck steeds vaker terug te zien in het Nederlandse straatbeeld. Vanuit hun atelier werken Ratna, Pascal en hun collega’s aan uiteenlopende producten. En dat gebeurt op duurzame wijze. Zo gebruiken de ontwerpers bijvoorbeeld reststoffen, kunstleer en restanten van zeildoeken. De onderneming is hierin grotendeels afhankelijk van materialen waar geen afnemer voor kan worden gevonden. Deze krijgen bij Fraenck een tweede kans om op een goede manier ingezet te worden.
“We denken dat we inmiddels een goede balans hebben gevonden tussen het sociale, duurzame en commerciële.”
PASCAL MULDER
Door samenwerkingsverbanden aan te gaan met grote partijen zoals de Rabobank Foundation en Stichting DOEN wist de Arnhemse sociale onderneming echter in rap tempo een professionaliseringsslag te maken. Dit betekende een groei in aanbod, personeel en zichtbaarheid. Zo zet het bedrijf in op eigentijdse marketing en is het goed zichtbaar op social media. In 2018 werden de namen van de labels van Ratna en Pascal – Ratna Ho en Studio Mulder – samen omgetoverd tot Fraenck. Niet alleen bekt dat lekker, het is ook een knipoog naar het Engelse woord voor eerlijk en oprecht: ‘frank’. Dat probeert het modemerk, in alle facetten van de onderneming, zoveel mogelijk te zijn.
Sinds enkele jaren biedt Fraenck mensen met minder grote arbeidskansen een kans. Bij het modelabel leren zij de kneepjes van het vak en waardevolle vaardigheden. De kracht van design om mensen vooruit te brengen, het is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Inmiddels zijn er al vijf mensen via Fraenck doorgestroosmd naar betaald werk. Dit geeft de onderneming een nog socialer gezicht. De sociale component was ook een belangrijke reden om mee te doen aan het project TBSO. “We willen graag onze ervaringen delen om andere sociale ondernemingen te helpen, terwijl wij ook veel kunnen leren van andere deelnemers. Zo leren wij onszelf beter kennen,” legt Pascal uit.
Fraenck bevindt zich in een spanningsveld tussen duurzaamheid, sociaal ondernemerschap en commercie. De onderneming is constant in ontwikkeling en het samenbrengen van deze componenten vormt een belangrijke uitdaging. Pascal: “We denken dat we inmiddels een goede balans hebben gevonden tussen het sociale, duurzame en commerciële. De manier waarop we dit in ons bedrijf hebben ingericht en geborgd en de weg hiernaartoe was én is voor ons zeer belangrijk.” Fraenck durft daarin te experimenteren: de grote kracht van dit inclusieve modelabel schuilt in innovatie. Juist door haar ondernemende karakter slaagt het Arnhemse modelabel er al jaren in om met haar businessmodel verandering te brengen. Voor mens, mode en planeet.