De balans tussen sociale en commerciële doelen: tien bedrijfscases

Linda Drupsteen, Bram Loog en Marie-Louise ‘t Jong (2021)

Je vindt ‘De balans tussen sociale en commerciële doelen: tien bedrijfscases’ hier.

In het project Toekomstbestendig Sociaal Ondernemen (TBSO) onderzoeken we de balans tussen de commerciële
en sociale doelstellingen. Dit doen we met tien sociale ondernemingen die bij willen dragen aan een betere
arbeidsmarktpositie voor kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt en die hierin verder willen groeien en professionaliseren. De kracht van deze sociale ondernemingen is dat ze naar de talenten van de mens kijken ongeacht hun beperking of de wettelijke regeling waaronder ze vallen. We kijken in ons onderzoek naar hun uitdagingen die in de dagelijkse praktijk ontstaan door het combineren van deze verschillende doelstellingen en naar mogelijke manieren om de organisatie in te richten zodat beide doelen ondersteund worden.

Voor het schrijven van deze publicatie hebben wij ons gebaseerd op interviews met ondernemers van de tien deelnemende organisaties. Deze publicatie geeft een inkijkje in de eerste opbrengsten van het onderzoek. De voorbeelden laten zien hoe sociale ondernemingen balanceren tussen hun sociale en commerciële doelen en tussen bijbehorende stakeholders.
Tegelijkertijd geeft het inzicht in uitdagingen die hierbij ontstaan. Om de resultaten weer te geven beschrijven we: de dubbele missie, de combinatie van producten en doelgroepen van de ondernemingen, de verschillende stakeholdergroepen waar men mee te maken heeft en de uitdagingen die ondernemers ervaren. Deze onderwerpen worden hieronder toegelicht.

1 reactie op “De balans tussen sociale en commerciële doelen: tien bedrijfscases”

  1. Pingback: Balanceren tussen sociale en commerciële doelstellingen – TSBO Onderzoeksuitkomsten – Impact030

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.