De Koekfabriek
Sympathiek door de kracht van koek

Hun sporen in de horeca hadden beide heren al verdiend. Toch was de honger voor impact nog lang niet gestild. Oprichter Arthur de Nerée zag veel mensen met potentie thuis zitten en dat motiveerde hem om het anders te doen. Daar sloot chef en horecaman Jeannot Nijpjes zich al snel bij aan. Dus begonnen zij in 2013 De Koekfabriek. De doorgewinterde ondernemers besloten zich te richten op een speciale doelgroep: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Ze bedachten een eenvoudig concept dat draaide om twee magische zaken: koffie en koek. Daarbij is er volop ruimte voor de bakkers om zich te ontwikkelen. Mensen begeleiden richting werk vergt geduld, net als rust en regelmaat. Juist daarom werd De Koekfabriek een vorm van dagbesteding en een werkplek voor mensen die moeilijk aan een baan kunnen komen, ver verwijderd van drukke horeca als restaurants en eetcafés. Toch sloegen de verrukkelijke koekjes al snel aan, want in rap tempo groeide De Koekfabriek uit tot een geliefd concept.

“De basis is en blijft het product, maar de sociale component vormt een andere belangrijke bouwsteen.”
JEANNOT NIJPJES
De basis is en blijft het product, maar de sociale component vormt een andere belangrijke bouwsteen. Zo staan er bij De Koekfabriek zes ervaren bakkers, met samen meer dan tweehonderd jaar aan bakkerservaring, op de loonlijst die hun ervaringen dagelijks delen met verschillende talenten. Hoewel de balans vinden tussen impact en product niet altijd eenvoudig is, blijft Jeannot gefocust op het maken van het verschil. Naast zelf zoveel mogelijk mensen aan het werk te helpen, wil hij ook andere bedrijven helpen om de doelgroep aan het werk te krijgen én houden. Jeannot: “Het gescheiden houden van zorg en de commerciële kant van het bedrijf is denk ik een belangrijke ervaring die we bij De Koekfabriek hebben.”
Een belangrijke motivatie om deel te nemen aan het project TBSO schuilde volgens Jeannot in het woord toekomstbestendig. “Sociaal ondernemen wordt vaak door de buitenwereld gezien als een vorm van ondernemen waarbij je vooral bestaansrecht hebt door subsidies te ontvangen. Om toekomstbestendig te zijn, moet je vooral eerst ondernemen waardoor je bestaansrecht hebt en het makkelijker is om continuïteit te waarborgen voor jouw werknemers. Met of zonder subsidie.”
Al met al slaagde De Koekfabriek er de afgelopen vijf jaar al in om meer dan honderd mensen aan het werk te krijgen. Inmiddels heeft het bakkersbedrijf vestigingen in grotere steden als Arnhem, Utrecht en Wageningen. Een groot aantal Nederlanders heeft dan ook al eens gesmuld van de ambachtelijke koeken van ‘s lands sympathiekste koekbakkers. (H)eerlijk.
